Arvoisa puheenjohtaja, valtuutetut, viranhaltijat sekä netti-TV:n katsojat,

Lohjan Yhteislyseon lukio. Tuttavallisemmin Pohjolanmäki. Kavereiden kesken Lyllinäkin tunnettu. Toivottavasti meidän käsittelyssämme nyt ainakin toistaiseksi viimeistä kertaa.
Toukokuussa 2018 kaupunginvaltuuston enemmistö päätti, että Lohjalle ei rakenneta uutta lukiota vaan Pohjolanmäen lukiokiinteistö remontoidaan. Marraskuussa 2019 hyväksyimme remontin hankesuunnitelman. Hankesuunnitelman hyväksymistä edelsi lukuisat keskustelut siitä, mitä remonttitoimenpiteitä lukion kiinteistöön pitäisi tehdä. Samoin keskustelut siitä, millaisia pedagogisia seikkoja tulevaisuuden lukion hankesuunnitelmassa pitäisi huomioida. Lopputulemana oli, että kiinteistö kaavitaan pelkäksi kuoreksi, jotta monenlaisten ongelmien kirjo saadaan kampitettua. Samalla todettiin, että tavoitteena on luoda lukio, joka pedagogisten ratkaisujen osalta vastaa 2020- ja mieluusti myös 2030- ja 2040-lukujen tarpeisiin.

Nyt kun olemme päässeet kohtaan, jossa olemme hyväksymässä remontin urakoitsijaa, haluaa Vihreä valtuustoryhmä kiittää Pasi Perämäkeä, joka on pitänyt remonttipurun edetessä huolta siitä, että riskirakenteet on todellakin purettu sekä pitänyt yllä tavoitetta tulevan remontin onnistumisesta. Lattioiden alla olevien vesien kertymät ja purojen laskusuunnat on selvitetty, jotta kosteusongelmia ei jatkossa pääse syntymään. Toja-levyt poistettu ja murenevat rakenteet rapsuteltu irti. Purku vaikuttaisi kaikin puolin onnistuneelta.

Nyt käsissämme olevassa kilpailutuksessa on esillä vielä yksi osittain avoin kysymys: Optioksi määritelty niin sanottu liikuntasalin parvi, eli opettajien työtilan lattian purkaminen. Tähän Vihreä valtuustoryhmä esittää vahvan toiveen: Kyseinen lattia täytyy purkaa, ei kapseloida. Kyseinen tila on ollut todella vahvoja oireita aiheuttava, ja kuten tänäkin päivänä on todettu, on kyseisessä tilassa hyvin erikoinen haju, vaikka mittaustulosten mukaan selkeää ongelmaa ei löydykään.

Mitä tulee lukion sisätilojen uudelleen rakentamiseen, eli tämän illan päätöksemme kohteeseen, totean uudelleen lähes saman, jonka sanoin kaksi ja puoli vuotta sitten edellisessä lukioon liittyneessä ryhmäpuheessani: Mikäli tässä remontissa toteutetaan lukion sisätilojen rakentaminen siten, että oppimisympäristöt ovat moderneja, tulevaisuudenkin opiskelun tarpeita tukevia, ja muut tilat ovat viihtyisiä ja toiminnallisesti monimuotoisia, voimme remontin valmistuttua markkinoida Lohjaa läntisen Uudenmaan parhaimman lukion voimalla. Koulutushan on kunnissa jatkossa vielä nykyistäkin suuremmassa roolissa, eli käsissämme voi olla todellinen vetovoimatekijä.

Vihreä valtuustoryhmä hyväksyy Lohjan lukion saneeraus-urakoitsijan valinnan sekä kannattaa valtuutettu Ahon tekemää lisäystä. Samalla me jatkamme edelleen niin peukaloiden kuin varpaidenkin pystyssä pitämistä sen puolesta, että lopputuloksesta tulee terve, turvallinen, toimiva ja tulevaisuuden tarpeita vastaava.