Arvoisa puheenjohtaja, valtuutetut, virkamiehet sekä muut läsnäolijat

Ojamon koulun sisäilmahaasteiden tiimoilta on tässä kaupungissa käyty keskustelua jo yli kymmenen vuoden ajan. Koulua on korjattu useaan otteeseen, yhteensä noin viidellä miljoonalla eurolla. Jo vuonna 2002 koulun perustuksia on kuivattu, eli kosteusvaurioita on ollut jo tuolloin havaittavissa. Tuo perustuksien kuivaaminen, kuten muutkaan remontit, eivät ole tuoneet ratkaisua koulua piinaavaan tilanteeseen.

Nyt olemme tulleet vihdoinkin Ojamon koulun kohdalla taitekohtaan. Lohjan suurin alakoulu on saamassa arvoisensa hankesuunnitelman, joka toivottavasti myös toteutetaan mitä pikimmiten. Enää ei toivottavasti mikään aja jo monta kertaan unohdetun Ojamon ohi.

Ojamon koulupiirin alue on lapsiperheiden suosimaa asuinaluetta, joka kaipaa kehittämistä. Koulun läheisyydessä olevat palvelut, kuten varhaiskasvatus, kirjasto ja nuorisotila, antavat oivallisen pohjan laadukkaan kokonaisuuden jatkosuunnittelulle. Kun tähän lisätään tarveselvityksessä hienosti esille nostetut monipuolisen liikkumisen mahdollisuudet, ollaan uskoaksemme menossa Ojamon alueen suunnittelussa oikeaan suuntaan. Tarveselvitys on erinomaisesti laadittu, ja siitä Vihreä valtuustoryhmä haluaa lämpimästi kiittää tarveselvityksen tehnyttä ryhmää.

Vihreä valtuustoryhmämme iloitsee Ojamon koulun tulevista visioista, mutta on samalla suuresti huolissaan seuraavien kolmen vuoden tilanteesta Ojamolla. Koulussa on lähes 500 oppilasta ja yli 50 henkilökunnan jäsentä. Koulun kuntoa ja sisäilmaa selvittäneissä tutkimuksissa todettiin, että koulusta löytyi paikoin varsin suuria määriä erilaisia terveydelle haitallisia mikrobeja. Kaikki eivät koulussa oireile, kuten ei oireile lukiolla tai oireillut Tytytissä tai Anttilassakaan, mutta kaikki altistuvat mikrobien vaaroille. Jokaisen Ojamolla opiskelevan ja työskentelevän terveys on toisin sanoen tällä hetkellä pelinappulana: kestääkö terveys vai eikö kestä…

Kuinka suuri joukko Ojamon koulun väestä sitten oireilee? Tätä ei varmuudella tiedä kukaan, sillä mitään oirekartoitusta ei ole tehty. Nyt jokainen luo omia näkemyksiään kuulopuheiden perusteella. Millaisetkohan ovat Ojamon koulun sairauspoissaolomäärät verrattuina vaikkapa uuteen Roution kouluun? Toivottavasti saamme tämän kevään aikana tietoa niin sairauspoissaolojen määristä kuin toivottavasti pian toteutettavan oirekyselyn tuloksista.

Muutama luokka on päässyt pois päärakennuksesta alapihan siirtoelementtiin, jossa sisäilma on parempi. Tiloja ei kuitenkaan riitä kaikille oireileville opettajille tai oppilaille. Koulun alin kerros on suurelta osin jo jouduttu ottamaan pois opetuskäytöstä. Musiikkiluokka näistä viimeisimpänä viikko sitten. Osa ryhmistä on opiskellut milloin liikuntasalissa, milloin mediateekissa ja milloin ruokalassa etsien tilaa, jossa niin opettaja kuin oppilaatkin pystyisivät olemaan. Sellaista tilaa ei vaan tunnu enää löytyvän.

Sen me kuitenkin tiedämme, että Ojamon koulusta on lähtenyt viime vuosien aikana lukuisia opettajia toisiin kouluihin voimakkaiden sisäilmaoireiden takia. Lohjalla on työntekijöitä, joilla on työterveyden kielto mennä Ojamon koulun tiloihin. Nyt Ojamolta lähtee jo lapsiakin toisiin kouluihin jatkuvien oireilujen takia. Seuraako tästä hiljalleen se, että yhä suurempi joukko anoo siirtoa sisäilmaltaan turvalliseen kouluun? Lapselle koulun vaihtaminen on todella kova paikka. Tutut kaverit ja tuttu opettaja pitää jättää taakse ja aloittaa kaikki alusta. Tämän ei pitäisi olla ensisijainen vaihtoehto, vaan niiden terveiden tilojen järjestäminen Ojamolle, jokaisen siellä olevan terveyden turvaamiseksi.  Mutta kuitenkin se suurin joukko päänsärystä, kuumeesta, yskästä ja iho-oireista kärsiviä lapsia ja aikuisia joutuu edelleen työskentelemään koulun tiloissa. Kaupunkilaisten tasapuolista kohtelua ei ole se, että toiset koulut saavat väistötiloja, mutta toisissa sisäilmaongelmaisissa kouluissa on koulutyötä jatkettava.

Jatkossa voimme toivottavasti markkinoida näitä Ojamon koulupiiriin kuuluvia alueita sillä, että lapsiperheet voivat löytää kodin kohtuullisen matkan päässä keskustasta, järven ja luonnon läheisyydestä, erinomaisten liikuntapaikkojen sekä uuden, terveen ja toimivan koulun liepeiltä. Näillä vahvuuksilla voimme vaikuttaa positiivisesti myös Lohjan vetovoimaisuuteen.

Vihreä valtuustoryhmä kannattaa Ojamon monitoimijatalon hankesuunnittelun jatkamista tarveselvityksen pohjalta.

Laura Skaffari