Arvoisa puheenjohtaja, hyvät valtuutetut!

Puhun nyt ajan säästämiseksi sekä käsittelyssä olevasta että sitä seuraavasta pykälästä.

Suomen kunnat ja maanomistajat ovat saaneet Suomen 100-vuotisjuhlan kunniaksi ympäristöministeriöstä ja maa- ja metsätalousministeriöstä suosituksen perustaa suojelualueita mailleen. Sellaisiksi soveltuvat parhaiten kaavassa luonnonsuojelualueiksi varatut alueet.

Liessaari ja Paloniemen saaret ovat sellaisia. Molemmilla alueilla on runsaasti suojeltavia tai tarkkailtavia kasvi- tai eläinlajeja sekä luonnonmuodostelmia.

Lohjan luonto on hyvin erikoislaatuista. Osa asukkaista ja päätäjistä tuntuu pitävän sitä itsestäänselvyytenä, jopa uhkana rakentamiselle ja kehityksen eteenpäin menemiselle. Me suomalaiset emme tahdo tunnistaa maamme vahvuuksia.

Tulevaisuudentutkimuksen professori Markku Wilenius totesi itsenäisyyspäivän Länsi-Uusimaassa, että meillä on jotain, mitä ei ole muualla kuin Pohjoismaissa: puhdasta luontoa. Meidän tulee nyt ajatella tuoreesti: Luontoelämyksiä ja luonnon terveysvaikutuksia tänne tullaan hakemaan. Ei sellaista rakennettua ympäristöä, mitä muualla on. Lohjan matkailuvaltteina tulee käyttää nimenomaan luontoelämyksiä.

Meidän tulee kehittää Mondin ympäristöä, Aurlahtea ja Liessaarta yhtenä kokonaisuutena, jossa yhdistyvät rakennettu infra ja rikkaat luontoarvot. Sama koskee Paloniemeä ja Lylyisten aluetta. Meille on toivottavasti tulossa runsaasti etenkin kiinalaisia matkailijoita, joille sininen taivas, puhdas vesi ja rikas luonto marjoineen, sienineen ja terveysvaikutteisine kasveineen on taatusti huikea elämys.

Jossain näin vilahtavan sanan ”ryteikkö” kun tarkoitettiin luonnonsuojelualueeksi sopivaa aluetta. Kukaan ei halua liikkua ryteikössä eikä luonnonsuojelu tarkoita alueen jättämistä heitteille. Luonnonsuojelualueille voidaan rakentaa palveluja, jotka tukevat virkistys- ja luontoarvoja. Liessaaressahan on jo terveysluontopolku ja laavu, ja lisärakentaminen on mahdollista.

Lohjalla järjestetään asuntomessut muutaman vuoden kuluttua. Ei riitä, että messualue on kunnossa. Tänne tulee silloin paljon ihmisiä ympäri Suomea. He haluavat tutustua myös muuhun Lohjaan. Kyseessä on huikea imagonkohottamisen mahdollisuus. Me kaikki olemme tietoisia Timo Aron kommenteista, jotka eivät Lohjaa mairittele.

Meillä on nyt kaksi mahdollisuutta: kaivaudutaan poteroihin eikä tehdä mitään tai sitten ihan oikeasti ollaan rohkeita ja tehdään asiat isosti ja onnistutaan. Luonto pärjää mainiosti ilman meitä. Me emme pärjää ilman monimuotoista ja suojeltua luontoa.

Vihreä valtuustoryhmä hyväksyy ilolla molemmat päätösesitykset.

Paula Nordström