Yksityisautoilun suosio on laskussa. Nuorille auto tai ajokortti eivät enää ole statussymboli siinä määrin kuin vanhemmalle polvelle. Sitran tutkimuksen mukaan joka kuudes auton omistaja olisi valmis siirtymään yhteisauton käyttäjäksi. Puolet voisi vaihtaa biokaasu- tai sähköautoon.

Tulevaisuuden tutkija Petri Tapio ennustaa, että yksityisautoilu katoaa viiden kohdan kautta. Ensin ihminen lakkaa ohjaamasta autoa (navigaattori), sitten ajamasta (robottiautot). Julkiset tilausrobottiautot poistavat autoilusta omistamisen, joukkoliikenne henkilön ja lopulta kevyt liikenne ja virtuaalinen liikkuminen poistavat koko auton.

Viimeinen vaihe lähenee tieteisfantasiaa, mutta kolmea ensimmäistä kohtaa pidän mahdollisena. Julkinen liikenne tuskin pystyy täysin korvaamaan maaseudun yksityisautoilua, mutta jos loput henkilöautot kulkevat sähköllä ja kotimaisilla uusiutuvilla polttoaineilla ja ovat edes osin yhteisomistuksessa, ollaan oikealla tiellä.

Sähkö- ja biokaasuautojen lisäksi Sitra on tutkinut muita keinoja, joilla pystytään edistämään hiilineutraalia ja paikallisilla polttoaineilla toimivaa liikennettä. Tavoitteena ovat resurssiviisaat kaupungit, joissa liikutaan ilman fossiilisia polttoaineita ja ilmastopäästöjä. Ilmaston lisäksi kiittää myös koheneva talous; Sitran esimerkkikaupungissa Jyväskylässä resurssiviisas liikenne toisi arviolta 40 M€:n nettohyödyn. Paikallinen biokaasutuotanto hyödyttäisi aluetaloutta ja toisi säästöä kuluttajille biokaasun ollessa tuontipolttoainetta halvempaa.

Keskeisin keino vähentää yksityisautoilua on hinnaltaan houkutteleva, hyvin palveleva ja nopea joukkoliikenne. Muita autoilun tarvetta vähentäviä keinoja ovat toimivat lähi- ja liikkuvat palvelut, kuten terveysbussit, kevyen liikenteen väylät, etätyö sekä kannustaminen yhteisautojen käyttöön ja pyöräilyyn. Esim. Ruotsissa valtio maksaa neljäsosan sähköpyörän hankintahinnasta.

Resurssiviisasta liikennettä edistävät myös tulevaisuuden liikkumisoperaattorit, jotka yhdistävät erilaiset liikkumismuodot saumattomaksi kokonaisuudeksi. Sen lisäksi, että niiden kautta voi ostaa kyytejä, matkalippuja ja parkkimaksuja, ne kertovat tarkoituksenmukaisimmat kulkuvälineet valitulla reitillä.

Minna Jaskari
Kirjoittaja on Lohjan tarkastuslautakunnan jäsen (vihr.)

Minna blogia voi seurata: http://kylapollosenmietteita.blogspot.fi/