Tilanne

Olemme viime viikkoina saaneet lukea lehdistä ja sosiaalisesta mediasta lukemattomia uutisia tuhansien pakolaisten onnettomista kohtaloista Välimerellä. Pakolaiset jotka ovat lähteneet kohtalokkaille retkille menetettyään kotinsa ja isänmaansa. Isänmaa, jossa barbaariset joukot ylläpitävät pelkoa ja tuhoavat miljoonien ihmisten kulttuuria ja juuria. Kidnappaavat ihmisiä pakottaen heidät taisteluun. Taisteluun joka ei ole heidän taistelunsa.

Pakolaisvirrat ovat kasvaneet uusiin ennätyksellisiin mittasuhteisiin, joihin aiemmin tehdyt kv. sopimukset eivät enää sopeudu. Tilanne on poikkeuksellinen. Näitä täysmittaista sisällissotaa pakenevia ihmisiä ei voi verrata ns. normi maahanmuuttajiin. Kyse on hädästä ja kärsimyksestä. Nuorten ja sylivauvojen elämästä ja tulevaisuudesta. Perheet lähettävät vahvimpia nuoria miehiään hakemaan turvaa. Turvaa jonka pitäisi johtaa koko perheen jälleennäkemiseen ja uuteen tulevaisuuteen ilman pelkoa ja epävarmuutta kuka perheestä on näkemässä seuraavan päivän auringon laskua.

Turvapaikanhakijoiden määrä on kasvanut myös Suomessa. Toiminnassa olleet vastaanottokeskukset ovat täyttymässä ja vastaanottokeskuksia tarvitaan koko ajan lisää. YK:n pääsihteeri Ban Ki-moon toteaa, että ”Tämä ei ole pakolaismääriin liittyvä kriisi vaan solidaarisuuteen liittyvä kriisi”. Nyt puntarissa on siis suomalaisten oikeamielisyys ja solidaarisuus. Suomen ei pidä unohtaa niitä 70 000 nuorta ja lasta jotka saivat sotiemme aikana turvaa Ruotsista. Ruotsi ei asettanut pakolaisillemme hintalappua. Suomenkaan ei pidä nyt tehdä niin.

Pääkaupunkiseudun kunnat ja varsinkin Helsinki haastavat muut kunnat turvapaikkatalkoisiin (Liite 1). Tähän haasteeseen Lohjan Vihreät ry. ehdottaa myös Lohjan vastaavan.

Vastaanottokeskuksen kuluista ja vaikutuksista kunnille on monia selvityksiä sekä huhuja. Liitteet 2 ja 3 esittävät monia väärinymmärryksiä oikovia kirjoituksia.

Aloite

Lohjan Vihreät ry. esittää aloitteessaan, että Lohjan kaupungin on viivytyksettä oma-aloitteisesti käynnistettävä selvitys vastaanottokeskuksen sijoittamisesta Lohjalle.

Selvityksessä kerätään tieto vastaanottokeskukseksi soveltuvista tiloista kunnan alueella. Selvitys on tehtävä kunnan omistamista kiinteistöstä, sekä myös yhdessä yksityisten tahojen omistamista kiinteistöistä.

Lista soveltuvista tiloista ja ilmoitus Lohjan suostumisesta vastaanottokeskuksen sijoituspaikaksi tulee viivytyksettä lähettää tiedoksi Maahanmuuttovirastoon.

Lohjan Vihreät ry.

Liitteet

1. ”Tilanne alkaa olla kestämätön” – Helsinki haastaa muut kunnat turvapaikkatalkoisiin, Verkkouutiset 28.8.2015
  2. Facebook-päivitys aiheesta faktatietoja hätämajoitusasiasta, Sami Sulkko, Forssan kaupunginjohtaja, 26.8.2015