Teslan Model S on ärhäkkä peli. Viiden hengen perheauto kiihtyy nollasta sataan yhtä nopeasti kuin Lamborghini Gallardo. Moottorista ei kuulu matkustamoon inahdustakaan, ja polttoainekustannukset jäävät murto-osaan bensa- tai dieselauton laskusta. Autossa ei ole lainkaan pakoputkea, ja konepellin alla onkin moottorin sijaan lisää tavaratilaa. Auto tankataan töpselistä: se on sähköauto.
Vihreiden kansanedustaja ja eurovaaliehdokas Oras Tynkkynen esitteli autoa uteliaille Lohjan torilla lauantaisessa räntäsateessa. – Tesla on mallillaan osoittanut, että sähköautojen tekniset haasteet on käytännössä jo aika pitkälle ratkaistu. Yli 300 km yhdellä latauksella riittää useimmille. Ilmastoa lämmittävät hiilidioksidipäästötkin jäävät pyöreään nollaan, jos autoon ”tankkaa” päästöttömästi tuotettua sähköä, kertoo Tynkkynen.
Vaikka norjalaisilla on öljyä omasta takaa, he mieluummin ajavat itse sähköautolla ja myyvät öljynsä kalliiseen hintaan muille. Tesla Model S oli syyskuussa jo Norjan myydyin auto. Siitä ei hintansa puolesta vielä ole suuren yleisön autoksi, mutta lähivuosina Tesla tuo markkinoille perheille suunnatun mallin.
– Meillä Suomessa melkein viidennes ilmastopäästöistä syntyy liikenteestä, Oras Tynkkynen jatkaa. – Sähköautojen autovero on jo alhainen, sillä se perustuu päästöihin. Meidän pitää seurata Norjan esimerkkiä ja kannustaa ympäristöystävälliseen autoiluun poistamalla sähköautoilta auto- ja käyttövoimaverot kokonaan.
– Haluan olla mukana, kun EU neuvottelee kansainvälisestä ilmastosopimuksesta Pariisissa 2015, Tynkkynen jatkaa. – Tarvittava teknologia maapallon lämpenemisen rajoittamiseen alkaa olla jo olemassa. Eurooppa voi esimerkillään houkutella koko maailman ilmastotalkoisiin, ja Suomella on puhtaan teknologian kärkimaana paljon voitettavaa.