Julkaistu Länsi-Uusimaan Kirjoittajavieras-palstalla tammikuussa 2014.

Virikkeellisen vapaa-ajan ja harrastustoiminnan on todettu toimivan yhtenä tärkeänä näkökulmana puhuttaessa syrjäytymisen ehkäisystä. Lasten ja nuorten harrastustoiminnan tukeminen on mielestäni ensisijaisesti kodin vastuulla. Vanhempien tehtävänä on etsiä juuri omalle lapselleen sopiva harrastus ja auttaa harrastukseen pääsemisessä. Vaihtoehtoja on tarjolla laidasta laitaan. Jos nyt ajattelen kotikaupunkiani Lohjaa, on meillä huikean paljon erilaisia joko liikunnallisia tai kulttuuripainotteisia harrastusmahdollisuuksia. Kouluilla on hyvää kerhotoimintaa, samoin kolmannella sektorilla löytyy mm. partio- tai palokuntanuorisotyötä kunnallisista liikunta- ja nuorisopalveluista puhumattakaan.

Meillä Lohjalla on lasten ja nuorten teattereita, kuvataidekoulu, musiikkiopisto, yksityinen musiikkikoulu, käsityökoulu ja useampi tanssikoulu. Taiteen perusopetusluvan saaneita näistäkin on useampi. Meillä on paljon liikuntajärjestöjä joiden piirissä toimii satoja, jopa tuhansia lapsia. Mahdollisuuksia tarjoavat useat kolmannen sektorin toimijat. Haasteena onkin löytää kullekin sopiva harrastus. Laajemmat harrastusmessut tai yhteen kootut Lohjan harrastusmahdollisuudet-esite voisivat toimia tukena löytää ja saada uusia harrastajia.

Harrastustoiminnalla on monta merkitystä lasten ja nuorten kasvun tukemiselle. Yksi suurista merkityksistä on onnistumisen ilon kera saatava itsetunnon vahvistaminen. Ilmaisullinen harrastustoiminta antaa tekijöilleen itsevarmuutta ja esiintymiskokemusta. Keväisin Lohjalla Laurentius-Sali ja Harjula tarjoavat useita eri näytöksiä tanssin, liikunnan ja teatterin keinoin. Käsityö- ja kuvataideharrastajat järjestävät näyttelyitä. Näitä innostuneita ja hehkuvia pieniä esiintyjiä on liikuttavaa seurata kun lukuvuoden kestänyt uurastus palkitaan raikuvin aplodein.
Toinen merkittävä asia liittyy sosiaalisuuteen ja yhteisöllisyyteen. Kun ryhmässä saadaan aikaan jotain merkittävää ja ymmärretään jokaisen ryhmäläisen yhtä merkittävä panos yhteiseen tekemiseen. Kasvatuksellisesti ryhmiä ohjaten kasvatetaan toisistaan huolehtivia ja toisiaan arvostavia yksilöitä. On lienee päivänselvää että kun lapsilla ja nuorilla on mielekästä tekemistä on vähemmän kiusaamista ja ilkivaltaa.

Kaikilla lapsilla ja nuorilla tulisi olla tasavertaiset mahdollisuudet osallistua virikkeelliseen vapaa-ajan viettoon. Valitettavasti näin ei taida kuitenkaan käytännössä olla. Vanhempien merkitys harrastusten tukemisessa on suuri. Kaikilla perheillä ei ole mahdollisuutta tukea lastensa harrastustoimintaa. Lukukausimaksut tekevät merkittävän loven kukkaroon varsinkin jos perheessä on useampi lapsi. Useasti myös harrastukset vaativat niihin kuljettamista ja joissain joukkueurheilulajeissa vanhemmat tekevät valtavasti talkootyötä ja reissaavat mukana pelimatkoilla.

Harrastustoiminnan ohjaajilla on merkittävä rooli lasten ja nuorten elämässä. Hyvä ohjaaja tiedostaa tämän ja toimii esimerkillisenä oheiskasvattajana kaikkine mahdollisuuksineen vaikuttaa kokonaisvaltaisesti ohjattavansa elämään. Kaikilla lasten parissa toimivilla aikuisilla on mahdollisuus auttaa, tukea ja vaikuttaa. Haluan tässä kohtaa kiittää ja toivottaa jaksamista kaikille upeille toimijoille jotka tässä kaupungissa tekevät työtä lasten ja nuorten hyvinvoinnin tukemiseksi!

Sari Huttu-Méling
kaupunginvaltuutettu