Lohjan Aseman seudun asukasyhdistys ja Asemanpellon koti ja koulu ry. ottivat minuun yhteyttä ja esittelivät alueellan olevan liikenneturvallisuuteen liittyvän epäkohdan.

Esitän, että mahdollisimman pikaisella aikataululla kaupunki ryhtyy parantamaan koululaisten liikenneturvallisuutta Mäntynummentiellä (alikulun kohta). Asemanpellolta tultessa Mäntynummeen on junaradan alituskohta huolehdittu turvalliseksi. Kuitenkin ylitettäessä Mäntynummentietä, on jalankulkijoiden turvana pelkästään suojatie. Toivoisinkin, että asiaan voitaisiin saada muutos ja tienylitys turvattaisiin liikennevaloilla ja hidasteilla. Nopeudet kyseisellä tieosuudella ovat usein koviakin 40 km/h nopeusrajoituksesta huolimatta.

Asemanpellon alueelta kyseisen kohdan ylittää päivittäin n. 60 yläkoululaista, joiden lähiyläkoulu sijaitsee Mäntynummen koululla. Lisäksi myös alakoululaisia kulkee Asemanpellolta Linderin alakouluun ja Mäntynummen kirjastoon. Asemanpellon alueen päiväkoti ja esikoulu sijaitsevat Mäntynummessa, joka lisää myös jalankulkua kyseisessä kohdassa.

Lohjalla 13.11.2013
Katri Piiparinen (vihr.)