Haluan oikaista Kirjoittajavieraassa 7.3. esittämiäsi vääriä väitteitä vihreiden pyrkimyksestä kaataa koko Nahkurintorin kauppakeskushanke. Siitä ei ole kyse. Sen sijaan olemme esittäneet vaihtoehtoja hankkeen mittakaavaan ja toteutukseen. Haluamme kehittää kaupungin keskustaa kohtuudella ja asukkaiden toiveet huomioiden.
Tosiasiassa hankkeen kaatamista vaatineet kirjoitukset tämän lehden mielipidepalstalla eivät ole vihreiden kynästä, vaan ihan muiden kuntalaisten, joiden poliittista kantaa en tunne. He ovat kyllä mielestäni esittäneet erittäin aiheellista kritiikkiä ja toiveitaan mm. asuntojen lisäämisestä ja viihtyvyyden huomioimisesta suunnitelmissa. Omassa Kirjoittajavieras-kirjoituksessani 22.2. en vaatinut hankkeen kaatamista, vaan peräänkuulutin toteutukseen muitakin arvoja kuin kaupalliset arvot. Jälkeeni aiheesta kirjoittaneet vihreät Eero Karisto ja Ari Pihlström osoittivat huolensa nyt tyhjillään olevien kivijalkamyymälöiden tulevaisuudesta sekä liikenteen lisääntymisestä. Tyhjät liiketilat ja päästöjen lisääminen ovat ristiriidassa HINKU (hiilineutraali kunta) -hankkeen kanssa, johon Lohja on sitoutunut.
Olen kanssasi täsmälleen samaa mieltä, että ”hyvin suunniteltu keskustakauppakeskus voi olla ympäristöteko”. En missään kohtaa kirjoitustani ole esittänyt toivetta, että Nahkurintori säilyisi rikkaruohoja kasvavana asfalttikenttänä. Tämä ei ole myöskään Lohjanharjun vihreiden kanta asiaan.
Lähdin etsimään tutkimustietoa, joka osoittaisi, että kauppakeskus todella tuo Lohjalle asukkaita ja asiakkaita. En sitä löytänyt. Kirjoitit: ”Nykypäivänä kauppakeskukset ovat vetovoimatekijöitä, riippumatta siitä mitä joku tutkimus sanoo.” Toivoisin todella, että näinkin ratkaisevia päätöksiä kuin kaavoitus tehtäisiin vankkoihin tutkimustuloksiin pohjautuen eikä vain toteuttamalla jotain päähänpinttymää nimeltä kauppakeskus.
Kysyin lisäksi, onko meidän toimittava samoin kuin kaikki muutkin vai pitäisikö uskaltaa olla rohkea edelläkävijä ja mennä kaavoituksessa ”ympäristö edellä” tukeutuen Lohjan tutkittuihin vahvuuksiin. Tämä tarkoittaa minulle sitä, että kauppakeskushankekin alistettaisiin selkeästi osaksi kokonaissuunnittelua. Mietittäisiin viimein loppuun, mihin se kävelykatu sijoitetaan, mihin saadaan avointa, viihtyisää kaupunkitilaa oleilua ja vaikka katusoittajia varten, mihin ja miten rakennetaan asuntoja, joihin pääkaupunkiseudun hintoja karkuun lähtevillä on varaa ja mikä on se lisäarvo, joka Lohjalla on tarjota. Kauppakeskus voi olla samanlainen betonimöhkäle kuin muuallakin – tai se voi olla jotain omaleimaista.
Lohjan keskusta on ruma. Se ei houkuttele ketään. Siksi kauppakeskuksen ja sen ympäristön suunnittelu oikeasti viihtyisäksi keitaaksi on ensiarvoisen tärkeää. Autot on johonkin mahdutettava, mutta ne eivät saa mennä ihmisten viihtyvyyden edelle. Ei siis uhrata parhaita maisemapaikkoja autoille, vaikka se ehkä helpoin ratkaisu olisikin. Pitivät kauppakeskusten rakentajat ja yksityisautoilua rakastavat siitä tai eivät öljyvarat hiipuvat, ilmastonmuutoksen estämisen kanssa ollaan jo turkasen myöhässä ja meidän on ihan pakko ajatella ihmisten liikkumista joukkoliikenteen parantamisen eikä yksityisautoilun näkökulmasta.
Rakennetaan siis kauppakeskus, mutta tehdään se harkitusti. Mietitään sille Lohjan vahvuuksia tukeva imago arkkitehtonisesti ja toiminnallisesti. Valta tässä asiassa pitää olla kaupungilla, ei rakennuttajalla. Mietitään, mitä muuta Lohja, kauppakeskus ja sen ympäristö voivat tarjota kuin kauppoja. Meillä on vahvaa kulttuuriosaamista ja mahtava luonto. Otetaan nämä tekijät huomioon myös, kun mietitään kaupan kehittymistä.
Minna Jaskari