Aloitteemme koskee akuuttia tarvetta matalan kynnyksen mielenterveyspalvelujen järjestämiseksi lohjalaisille nuorille.

Mikäli lohjalainen 13-17-vuotias nuori tarvitsee aikuisen ammatillista apua mielenterveyteensä liittyvissä kysymyksissä, tulee hänen saada lähete ja kirjautua psykiatrian potilaaksi. Tämä järjestelmä on liian raskas niille nuorille, joiden akuutit ongelmat voitaisiin hoitaa kevyemmälläkin tuella. Toki nuoria kohdataan oppilashuollon ja erityisnuorisotyön toimesta, mutta varsinainen psykiatrinen osaaminen usein puuttuu näiltä tahoilta ja resursseja yksittäisen nuoren kohtaamiseen on rajallisesti.

Matalan kynnyksen palvelua voisi antaa esimerkiksi psykiatrinen sairaanhoitaja, jonka vastaanotolle pääsisi ilman lähetettä. Tehtyjen laskelmien mukaan yksi käynti nuorisopoliklinikalla vastaa noin viittä käyntikertaa matalamman kynnyksen palvelussa. Tämänsuuntainen toimenpide-ehdotus on mukana tulevassa nuorisokeskushankkeessa, koska se sisältyy lasten ja nuorten hyvinvointisuunnitelmaan, mutta olemme sitä mieltä, että tämän toimenpiteen osalta tulisi toimia välittömästi, jotta päästään edes askeleen lähemmäs ennaltaehkäisevämpää toimintaa.

Esitämme, että kaupunginhallitus ryhtyy välittömiin toimenpiteisiin asian edistamiseksi.

Lohjalla 13.2.2013

Sari Huttu-Méling (vihr.) ja Gunilla Wikberg (vas.)
Kaupunginvaltuutetut

Lisäksi aloitteen ovat allekirjoittaneet