Vihreän valtuustoryhmän puheenvuorot Länsirata-asiassa 15.12.2025

Julkaistu

Kategoria

Laura Skaffari: Vihreän valtuustoryhmän ryhmäpuheenvuoro


Arvoisa puheenjohtaja, valtuutetut, viranhaltijat ja kuntalaiset,

Länsirata on tämän vuoden ja varmasti myös vuosikymmenen suurin päätöksemme. Se on monelle meistä äärimmäisen myös vaikea päätös. Tämä on päätös, jonka tekeminen on repinyt mielen ja sielun vuoroin toiseen, vuoroin toiseen suuntaan. Päätös, jonka haluamme tehdä mahdollisimman laajaan tietoon ja monipuolisiin näkökulmiin pohjautuen, mutta jonka joudumme tekemään erilaisten arvioiden perusteella.

Vihreässä valtuustoryhmässä Länsiradasta on keskusteltu valtavasti. Valtuustoryhmällemme on kunnia-asia, että jokainen on saanut tehdä oman ratkaisunsa. Kukin meistä on painottanut hieman erilaisia näkökulmia päätöstä tehdessään. Meistä jokainen näkee tässä hankkeessa riskejä ja uhkakuvia, mutta jokainen näkee hankkeessa myös paljon mahdollisuuksia. Olennaista ryhmällemme on ollut se, että jokaisen tekemää päätöstä kunnioitetaan, ilman syyllistämistä.

Me Vihreät, kuten toki monet muutkin, olemme tarkastelleet hanketta vahvasti ympäristönäkökulmista. Tosiasia on, että radan rakentamisen ympäristökuorma on valtava. Toisaalta raideliikenne on ympäristöystävällisempi vaihtoehto kuin kumipyöräliikenne. Liikennemäärien kasvun Lohjan ja Helsingin välillä tunnistavat kaikki Lohjalta pääkaupunkiseudulle töihin pendelöivät. Kun väestö keskittyy yhä voimakkaammin eteläiseen Suomeen, täytyy liikenneverkostoa kehittää ja laajentaa. Kysymys kuuluu, rakennetaanko lisää moottoriteitä vai rakennetaanko raiteita. Voi olla, että rakentamisen ympäristökuorma on lopulta pienempi kuin kasvavan autoliikenteen haitat olisivat tai sitten radan rakentamisen ympäristöhaittoja ei saada koskaan kompensoitua edes puhtaammalla liikenteellä. Tätäkin voimme nyt vain arvioida ja arvailla.

Hanketta täytyy tarkastella ympäristönäkökulman lisäksi myös mm. elinvoiman näkökulmasta. Toisiko rata meille lisää asukkaita ja yrityksiä? Eli lisää verotuloja, joita kaupunkimme tarvitsee voidakseen tarjota kattavasti palveluita asukkailleen myös kolmenkymmenen vuoden päästä? Rakentuisiko Lempolan asemanseudulle houkutteleva, arkkitehtonisesti mielenkiintoinen, kauneutta ja lähiluontoa tarjoava asuinalue, jonka avulla voisimme houkutella uusia asukkaita Lohjalle? Vai onko meillä lopulta suuri määrä myymättömiä tontteja ja verotulot jäävät haaveeksi? Jälleen kerran arvailuja. Mutta se lienee varmaan, että mikäli asemanseudusta halutaan vetovoimainen asuinalue, täytyy panostaa siihen, että alueesta tulee niin kaunis ja omaleimainen, että se houkuttelee asukkaita Vantaan Kartanonkosken tavoin läpi vuosikymmenten.

Se, onko asema lähellä vai kaukana, riippuu katsontatavasta. Toiselle viiden kilometrin pyöräily asemalle on sopiva aamulenkki ja toiselle kaikki, johon ei pääse kolmessa minuutissa kävellen, on kaukana. Ja riippumatta siitä, tuleeko rataa vai ei, meidän täytyy jatkaa Lohjan keskusta-alueen kehittämistä, jotta meillä on nyt ja tulevaisuudessa kaupunki, jossa on kunnollinen keskusta.

Talouden näkökulmakin on täynnä ristiriitaisuuksia. Tosiasia on, ettei mikään kunta haluaisi maksaa radasta mitään vaan kaikki toivoisivat, että valtio hoitaisi suuret liikennehankkeet. Näin ei kuitenkaan enää toimita, joten nyt meidän täytyy päättää, teemmekö suuren investoinnin ja otamme samalla sen riskin, että investointi ei loppujen lopuksi olekaan kannattava. Vai entä jos onkin? Se ei tule selviämään minun elinaikanani. Loppujen lopuksi me teemme nyt päätöstä lastemme ja lastenlastemme puolesta. Voi olla, että jätämme heille kannattamattoman investoinnin ja suuren velkataakan, tai sitten luomme edellytykset Lohjan vahvalle taloudelle kauas tulevaisuuteen.

Arvoisa puheenjohtaja.

Entä laajemmat näkökulmat? Nykyinen epävakaa maailmanpoliittinen tilanne koskettaa meitä kaikkia. Huoltovarmuudessa roolinsa on myös liikenneverkostolla.

Myös asumisen voimakas kasautuminen pääkaupunkiseudulle koskettaa koko Myös asumisen voimakas kasautuminen pääkaupunkiseudulle koskettaa koko yhteiskuntaa. Espoon ja Helsingin kasvupaine on lähes hallitsematon. Väestön jakautuminen hieman laajemmalle alueelle olisi yksi keino luoda hallittua, kestävää kasvua pk-seudun tuntumassa. Asumisen viihtyvyydellä ja valinnanvapaudella vahvistetaan ihmisten hyvinvointia sekä työkykyä, eli hyödyt ovat yhteiskunnallisia. Mutta kuuluuko meidän lohjalaisten maksaa näiden ongelmien ratkaisuista?

Lopuksi totean, että päätös, jota olemme nyt tekemässä, on kaikkea muuta kuin mustavalkoinen tai yksiselitteinen. Nyt meidän valtuutettujen on aika kantaa se vastuu, joka meille on vaaleissa annettu. Vihreä valtuustoryhmä toivoo, että jokainen on oman päätöksensä tarkkaan harkinnut ja saanut tehdä päätöksen itsenäisesti. Toivomme myös, että päätöksentekijöitä kohdellaan Lohjalla asiallisesti, vaikka päätös ei lopulta olisikaan oman toiveen mukainen.

Kiitos.

Omat puheenvuorot:

Anna-Maria Mustalahti

Arvoisa puheenjohtaja, hyvät valtuutetut, viranhaltijat ja muut kokousta seuraavat,

Päätös Länsiradan osakassopimuksesta ei ole ollut minulle helppo tai

yksinkertainen.

Ymmärrän hyvin, miksi uusi raideliikenneyhteys herättää toiveita. Sillä voisi olla

myönteisiä vaikutuksia Lohjan elinvoiman, väestönkasvun ja kehityksen kannalta.

Pitkällä aikavälillä raideliikenteeseen siirtyminen voisi myös vähentää autoilua ja

siten päästöjä.

Samalla olen joutunut pohtimaan tarkasti, kuinka realistisia nämä hyödyt ovat ja

millaisia seurauksia hankkeeseen kokonaisuutena liittyy.

Hankkeen ympäristövaikutukset ovat poikkeuksellisen laajoja ja pysyviä.

Ratalinja kulkee alueiden läpi, jotka muodostavat Lohjalle ja koko Länsi-

Uudellemaalle tärkeitä luontokokonaisuuksia.

Metsät, harjualueet ja ekologiset yhteydet pirstoutuvat pysyvästi.

Yhtenäiset elinympäristöt katoavat, eikä kokonaisuutta voi myöhemmin palauttaa.

Nämä haitat eivät ole epävarmoja, vaan varmoja ja peruuttamattomia.

Hankkeen ilmastovaikutukset ovat niin ikään merkittävät.

Rakentamisen aikaiset päästöt syntyvät nopeasti, ja niiden kompensointi perustuisi

siihen, että matkustajamäärät kasvaisivat huomattavasti tulevien vuosikymmenten

aikana. Arvioiden mukaan hiilivelan kattaminen kestäisi vuosikymmeniä, jopa yli

vuosisadan. Tällainen aikataulu ei vastaa niitä ilmastotavoitteita, joiden tulisi ohjata

päätöksentekoamme jo lähitulevaisuudessa.

Vesistöihin ja pohjavesiin kohdistuvat riskit ovat huomattavia.

Tunnelit, maaleikkaukset ja rakentamisalueet sijoittuvat herkille pohjavesialueille.

Puhdas pohjavesi on meille korvaamaton resurssi, eikä sitä kannata vaarantaa.

Pidän tärkeänä, että päätöksenteossa erotetaan toisistaan varmat ja epävarmat

vaikutukset.

Ympäristölle ja ilmastolle aiheutuvat haitat ovat varmoja ja pysyviä.

Sen sijaan mahdolliset hyödyt – väestönkasvu, elinvoiman lisääntyminen ja

raideliikenteen käyttö – ovat epävarmoja ja toteutuvat vain, jos moni asia etenee

suunnitellusti ja oletetulla tavalla.

Hankkeen talousvaikutukset lisäävät päätöksen vaikeutta.

Lohjan osuus rakentamisen kustannuksista olisi kymmeniä miljoonia euroja, ja se

lisäisi kaupungin velkataakkaa pitkälle tulevaisuuteen.Lisäksi on olemassa todellinen

riski kustannusten kasvulle rakentamisen aikana. Tällaisissa hankkeissa

perääntyminen käy yhä vaikeammaksi sitä mukaa, kun rakentaminen etenee, mikä

lisää taloudellista epävarmuutta entisestään.

Kun tarkastelen kokonaisuutta tästä näkökulmasta, en voi pitää hanketta

kannatettavana. Siksi tulen äänestämään Länsiradan osakassopimusta vastaan.

Teen tämän päätöksen siksi, että ympäristöarvot ja huoli Lohjan taloudellisesta

kantokyvystä painavat harkinnassani enemmän kuin ne osittain epävarmat hyödyt,

joita hankkeelta toivotaan.

Kiitos.

Anne-Mari Vainio

Arvoisa puheenjohtaja, valtuutetut, virkahenkilöstö ja muut kokousta seuraavat,

Länsirata – asia, joka on äärimmäisen vaikea ja joka on repinyt ainakin meitä Vihreitä Uudellamaalla kahtia.

En henkilökohtaisesti pidä siitä, että asiallinen keskustelu Länsiradasta on ollut melko saavuttamattomissa. Somepalstoilla ja foorumeilla heiluu keihäät ja miekat tunteiden palossa, onpa joitain tässäkin salissa istuvia valtuutettuja nimitelty ja analysoitu rujosti ja epäreilusti, kaikki tämä sen sijaan, että asiasta olisi voitu keskustella asiallisesti puolin ja toisin, toisten ajatuksia kuunnellen ja ehkä siten myös niihin vaikuttaen.

Länsiradan luonnolle aiheuttamat menetykset ovat totta, niistä emme pääse yli eikä ympäri. Menetämme paljon korvaamatonta ympäristöä.

Raideliikenne on kuitenkin pyöräilyn jälkeen päästöttömin liikkumismuoto. Seisommeko nyt raideliikenteen edessä rengasliikennettä ja yksityisautoilua kannattaen? Moni on esittänyt palstoilla erilaisia vaihtoehtoja siitä, miten raideliikenne pitäisi rakentaa tällä alueella tai miten korjata raidereittejä sinne tänne vedellen, jokaisella tuntuu olevan oma teoriansa ja vaihtoehtonsa ja moni niistä olisikin varmasti hyvä. Mutta meillä ei oikeasti ole niitä muita vaihtoehtoja, meillä on nyt tämä, eikä meille ainakaan meidän aikanamme muuta todennäköisesti tule olemaan.

Raideliikenne on tulevaisuutta ja tämä Hinku-ohjelmassakin positiivisena huomioitu raide rakennetaan tuleville polville. Se luo tälle alueelle aivan uuden vähäpäästöisemmän liikkumismuodon ja mahdollisuuden. Ehkä emme itse pääse siitä koskaan edes nauttimaan tai näkemään sen tuomia hyötyjä, mutta tämä on tulevaisuutta varten ja tätä planeettaa varten pidemmällä tähtäimellä. Aikajanalla, joka on paljon pidempi kuin meidän aikamme tällä planeetalla.

Kiitos.

Laura Skaffari

Arvoisa puheenjohtaja, valtuutetut ja kuntalaiset,

Kaupunginhallituksessa tein lisäysesityksen Länsirata-pykälään, jonka kaupunginhallitus hyväksyi ja joka on nyt päätösesityksemme kohta 5. Kyseisessä kohdassa todetaan, että Länsirata-hankkeen luontohaittojen vähentämiseksi ja ekologisten yhteyksien turvaamiseksi ja vahvistamiseksi tulee toteuttaa mahdolliset lieventämistoimet.

Espoon kaupunginvaltuusto puolestaan hyväksyi Länsiradan osakassopimuksen siten, että edellä mainitun lisäksi päätöksessä on myös kohdat, joissa todetaan, että rakentamisessa tulee käyttää hiilineutraalia tai vähähiilistä betonia ja terästä, ja että laaditaan luontohaittojen kompensaatioselvitys sekä linjataan ekologisen kompensaation toteuttamisesta.

Näiden lisäysten äärelle on syytä pysähtyä. Kiitos valtuutettu Aittakummulle, joka nosti nämä asiat erinomaisesti esille puheenvuorossaan.

Ekologisen kompensaation toteuttaminen tällaisen hankkeen yhteydessä on äärimmäisen tärkeää, sillä jokainen tietää, että toteutuessaan Länsirata aiheuttaa merkittäviä tuhoja luonnolle. Ratalinjan alta kaadetaan metsiä, louhitaan kallioita ja kuormitetaan vesistöjä siltojen rakentamisella. Me olemme sitoutuneet niin maakuntatasolla kuin valtiona toimimaan siten, että tavoitteenamme on sekä luontokadon että ilmastonmuutoksen pysäyttäminen. Raideliikenteen vahvistaminen autoilun sijaan on keskeisessä roolissa, mutta meidän täytyy tehdä kaikki voitavamme, jotta kompensoimme radan rakentamisen luonnolle aiheuttaman kuorman.

Ekologisen kompensaation tavoitteena on estää luontokatoa tilanteessa, jossa haittoja ei voida kokonaan välttää. Kompensaation avulla paikallinen luonnon heikkenemistä pyritään tasapainottamaan alueellisella tai kansallisella tasolla, jotta luonnon kokonaismäärä säilyisi tai kasvaisi. Meidän tulee huolehtia siitä, että kun rakentamisen vuoksi yksi suo tuhotaan, joku toinen suo ennallistetaan. Kaadetut metsät tulee kompensoida istutuksin sekä vanhojen metsien suojelua lisäämällä. Kaikki kompensaatioteot eivät ole suuria rahasummia vaativia, vaan kyse on tahdosta. Toivon todella, että mikäli rata rakennetaan, tullaan rakentamisessa käyttämään Espoon esityksen mukaisesti hiilineutraalia betonia ja terästä.

Radan mahdollinen rakentaminen kuormittaa väistämättä luontoa valtavasti, mutta on osakkaiden käsissä, panostammeko ekologiseen kompensointiin vai tyydymmekö pelkkään luonnon tuhoamiseen.

Kiitos!