Anne-Mari Vainio: Valtuustopuhe HINKU 3.0 -ilmasto-ohjelmasta 15.12.2025

Julkaistu

Kategoria

Arvoisa puheenjohtaja, valtuutetut, viranhaltijat ja muu kokousta seuraava yleisö,

Vihreä valtuustoryhmä haluaa kiittää HINKU-työryhmää kattavasta ja erittäin hyvin laaditusta ilmasto-ohjelmasta, jonka tekemisessä osallistettiin monia eri tahoja sekä kaupunkilaisia.

Kun istuin ensimmäisellä kaudellani valtuustossa, muistan erään valtuuston kokouksen, jossa eräs silloinen ryhmämme valtuutettu sanoi tässä samaisessa pöntössä: ”Hinku on tulevaisuutta, halusitte te sitä tai ette”. Ja kyllä, Hinku on tulevaisuutta myös tänään.  Ilmastonmuutoksen hidastaminen on välttämätöntä, sen vaikutukset näkyvät meillä jo nyt erilaisina luonnonilmiöinä; lisääntyvinä sateina, vetisinä talvina, rankkoina hellejaksoina, myrskyinä ja tulvariskeinä.

Raportista kävi ilmi, että lohjalaisten päästöt ovat vähentyneet vuodesta 1990 yli puolella vuoteen 2023 mennessä. Päästöjen vähenemiseen ovat vaikuttaneet huomattavasti energiantuotannon puhdistuminen, uusiutuvan energian käytön lisääntyminen ja kaukolämmön tuotannon muuttuminen vähäpäästöisemmäksi. Vuoteen 2007 verrattuna Lohjan kokonaispäästöt ovat pienentyneet 49 prosenttia, mikä on parempi saavutus kuin koko maan keskiarvo. Tämä, jos jokin, tukee ja todistaa Hinku-ohjelman tarpeellisuutta ja olemassaoloa vahvasti. Ohjelma on ohjannut meitä oikeaan suuntaan.

Paljon on silti vielä tehtävää. Tämän päivän teeman mukaisesti nostan esiin tieliikenteen. Tieliikenne on suurin yksittäinen päästölähde Lohjalla, se kattaa merkittävimmän osan kaupungin kokonaispäästöistä. Myös asukkaille tehdyssä kyselyssä vastaajat painottivat erityisesti tarvetta liikkumisen päästöjen vähentämiseen.

Satuin poikkeuksellisesti osumaan eräänä aamuna kahdeksan aikoihin keskustan ja Laurentius-koulun alueen autokaaokseen. Olen asunut Lohjalla jo 20 vuotta, mutta vielä pystyin yllättymään aamun tilanteesta; jos vertaan näkyä jonkin muun keskikokoisen kaupungin aamuvilinään, meiltä puuttui näkymästä täysin yksi asia: joukkoliikenteen ajoneuvot. Helppokäyttöiset kaupunkiin suunnitellut, ”kevyet” ja vähäpäästöiset julkiset kulkuneuvot. Syy tieliikenteen päästöihin selviää yhdellä silmäyksellä.

Tätä puhetta kirjoittaessani en vielä tiennyt saammeko raideliikenteen lähellemme tulevaisuudessa, mutta koska nyt tiedämme, että näin tapahtuu, on kaupunkimme lähdettävä suunnittelemaan myös sisäisen julkisen liikenteen osuutta ja toimivuutta, joka on käytännössä rakennettava lähes alusta saakka. Miten muun sisäisen liikenteen lisäksi esimerkiksi syöttöliikenne juna-asemalle tapahtuu autokaaosta välttäen. Sekin vaatii rahaa, eikä tapahdu hetkessä, mutta suunnan ja suunnitelmien on oltava oikeita ja olemassa, jotta tieliikenteen päästöt saadaan laskemaan.

Edellä mainitun lisäksi Vihreä valtuustoryhmä kehottaa kaupunkiamme vahvistamaan omia hiilinielujaan tarkalla luonnonhoidolla, maankäytön suunnittelulla sekä ennallistamalla jo heikentyneitä ekosysteemejä, joita tulemme myös menettämään Länsirata-hankkeen myötä. Luonnon hiilinielut ovat elintärkeitä ilmastotavoitteiden saavuttamisessa.

Kaupunkilaisia Vihreä valtuustoryhmä kehottaa tarkkailemaan omaa henkilökohtaista kuluttamistaan, mikä on tarpeellista ja mikä ei. Vietetään autottomia päiviä, vietetään useammin En osta mitään-päivää, suitsitaan arjen kuluttamista ja kaikkea turhaa. Tähän meistä jokaisen on helppo osallistua, pienillä teoilla on iso merkitys.

Kuten raportissa todetaan:

”Tavoitteena on, että hiilineutraalius ei ole vain hetkellinen saavutuspiste, vaan pysyvä toimintamalli, joka ohjaa kaikkea päätöksentekoa, investointeja ja arjen ratkaisuja kohti hiilinegatiivisuutta”. Hinku on tulevaisuutta aina.

Kiitos!